انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle بوکتاب قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
ورزش
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
گزارش كامل بازي استقلال و ذوب‌آهن
خرید و فروش تیم های فوتبال ممنوع است
توجیهات آقای آلمانی
دست‌انداز اسراييلي
بایکوت قوی ترین ها
گزارش كامل بازي پرسپوليس و پديده
تکلیف VAR چه شد؟
کذب فوتبالي
خلاصه ديدار آبي‌پوشان پايتخت و قرمزپوشان تبريز
گزارش كامل بازي پرسپوليس با استقلال اهواز
از آن اوج تا این فرود
طلبکارِ شکست‌خورده
امان از تکرار تاریخ
رانت بلیت!
مسی دو برابر رونالدو دستمزد می‌گیرد
كي‌روش نرسيده به كلمبيا حاشيه‌ساز شد!
ساختار فوتبال بايد تغيير كند
گزارش كامل بازي استقلال با پيكان كه 4 برصفر به پايان رسيد
بلوای داخلی - خارجی
حکومت سوگلی‌ها
گزارش كامل بازي پرسپوليس و پديده
ارتشی با دو جین بازیکن
گل بكار و گلستان درو كن
خود شکن، آیینه شکستن خطاست
کشتی به گل نشسته کُشتی
رشیدپور فکرکرده قطری ها مثل ما پاداش را در بوق و کرنا می کنند
کاندیدای رد صلاحیت شده، برگشت
لابی برای ژنرال
جنگجوی جنگ‌های بی‌حاصل
نباید چشم‌مان را به روی همه خوبی های کی روش ببندیم
گزارش كامل بازي قطر و ژاپن
پرده برداری کی‌روش از حرف‌های تاج علیه سلطانی‌فر!
معز علی، مردی شبیه رویاها
سلبریتی های بدون جام
چالش سرمربی «بزرگ»
آقای تک جام
نمک پیشکسوتان روی زخم مردم ایران
خدانگهدار اسطوره فردا!
نگون بختان
هارا گير ي اير اني
كيروش از فوتبال ايران خداحافظي كرد؟
گزارش كامل بازي ايران وژاپن
پرخاش به داور عامل سقوط
اعتراف تلخ سردار
چشم انداز تاریک
ژاپن نه، حواس مان به قطر باشد
تجمید مارکا از عملکرد آزمون و ایران در جام ملت‌های آسیا
شطرنج تازه کی روش
دیوار دور خانه ما «چینی» است
چین قوی‌تر از عمان است
بیشتر
کد خبر: 27513 | تاریخ : ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ - 13:21
جنگ براي جبران شكست بزرگ

جنگ براي جبران شكست بزرگ

چند سال قبل بود كه نام يك پديده نوجوان در تكواندو ايران بر سر زبان‌ها افتاد. پسري ريزنقش و با‌اخلاق كه بر خلاف شخصت متواضعش در زندگي روزمره، روي «شياپ چانگ» جنگنده و سخت‌كوش بود.

قانون- پرتو جغتايي - چند سال قبل بود كه نام يك پديده نوجوان در تكواندو ايران بر سر زبان‌ها افتاد. پسري ريزنقش و با‌اخلاق كه بر خلاف شخصت متواضعش در زندگي روزمره، روي «شياپ چانگ» جنگنده و سخت‌كوش بود. فرزان عاشورزاده خيلي زودتر از تصورات اهالي فن و كارشناسان تكواندو، به چهره‌اي شناخته شده تبديل شد تا جايي كه بعد از درخشش او در مسابقات گرند پريكس مسكو و در مبارزه مقابل تكواندوكاراي برجسته از كره جنوبي كه با حملات متعدد و همه‌جانبه پسر ايراني همراه شده بود، از سوي فدراسيون جهاني تكواندو، لقب «سونامي تكواندو جهان» را گرفت. او در مسكو و در مسابقات قهرماني جهان 2015 موفق به كسب مدال طلا شد؛ مدالي كه او را بيش از پيش به حضور در مهم‌ترين نبرد ورزشي جهان، يعني رقابت‌هاي المپيك نزديك‌ كرد. روزي كه فرزان موفق به كسب سهميه المپيك شد و در جمع المپيكي‌هاي تكواندو ايران راهي ريو شد، خيلي‌ها او را شانس اصلي كسب مدال مي‌دانستند. هرچند برخي ديگر نیز معتقد بودند فرزان براي رسيدن به مدال اين رقابت‌هاي مهم هنوز تجربه كافي ندارد و شايد همين كم‌تجربگي بود كه كار دست فرزان داد و او را از رسيدن به مدال و سكو در المپيك 2016 محروم كرد. برگزاري مراسم تقدير از قهرمانان المپيك و پارالمپيك و جاي خالي سونامي تكواندو ايران در اين رقابت‌ها و همچنين آغاز تمرينات تيم ملي تكواندو ايران براي حضور قدرتمندانه در مسابقات قهرماني جهان، بهانه‌اي شد تا گفت‌وگويي با اين پسر دوست داشتني تكواندو ايران ترتيب دهيم. گفت‌وگويي كه آن را در زير مي‌خوانيد.

مراسم تقدير از المپيكي‌ها برگزار شد و جاي خالي تو حس مي‌شد. دوست داشتي در اين مراسم بودي؟

بدون شک همين‌طور است. هر ورزشكاري هميشه با يك آرزوي بزرگ تمرين مي‌كند و آن، درخشش در المپيك و رسيدن به مدال اين رقابت‌ها است. من نیز هميشه به المپيك فكر مي‌كردم و آرزو داشتم ابتدا بتوانم روزي اين ميدان مهم و بزرگ را تجربه كنم و در گام دوم شرايطي فراهم شود كه روي سكو بروم. اما هميشه آرزوهاي آدمی به طور تمام و كمال محقق نمي‌شود.

پيش از المپيك چه انتظار و پيش‌بيني‌اي از عملكرد خودت داشتي؟

كمي استرس داشتم كه چه نتايجي در المپيك مي‌گيرم. اما با انگيزه تمرين كرده بودم و تمام تلاشم اين بود با صددرصد آمادگي پا به آوردگاه ريو بگذارم. كارشناسان و مربيان نیز اعتقاد زيادي به من داشتند و مدام به من اعتماد به نفس مي‌دادند. من بسیار زود از مسابقات المپيك حذف شدم؛ آن هم در مبارزه‌اي كه به راحتي مي‌توانستم برنده آن باشم. من در چندصدم ثانيه پيروزي را با شكست عوض كردم و اين برايم عذاب آور بود. من قهرمان جهان بودم و همه از من انتظار داشتند كه در المپيك خوب كار كنم و اگر قرار نيست مدال بگيرم ،دست کم مقابل يك تكواندوكار ضعيف به آن زودي حذف نشوم.

بعد از آن شكست و در كل نمايش ضعيفي كه كاروان تكواندو در المپيك داشتند و هجمه‌هايي كه به تكواندوكاران مي‌شد، شرايط براي تو چگونه پيش رفت؟

بسیار سخت بود. شايد تنها واژه‌اي كه بتوانم براي حال و روز آن روز‌هايم استفاده كنم همين باشد؛ سخت! بله سخت بود. البته انتظاري كه ورزش‌دوستان و اهالي ورزش از تكواندوكاران داشتند، انتظار بي‌جايي نبود. اما به نظر من بايد اين را پذيرفت كه ورزش دو رو دارد. يك روي آن پيروزي است و روي ديگر شكست كه متاسفانه براي من در نخستين تجربه المپيك روي شكستش را نشان داد. با تمام اين تفاسير من از ميدان المپيك تجربه بزرگي كسب كردم. شايد دستيابي به برخي تجربه‌ها خيلي گران تمام شود اما مي‌ارزد. من هنوز فرصت كافي دارم كه المپيك‌هاي ديگري را نیز تجربه كنم و براي موفقيت در مسابقات پيش رو هر چه در توان دارم، انجام مي‌دهم. المپيك بعدي براي من نتايج بهتري به همراه خواهد داشت. البته حسرت المپیک ريو، تا همیشه بر‌روی دل من باقي مي‌ماند و هیچ وقت آن چندثانیه آخر که می‌توانست همه چیز تغییر کند را فراموش نمی‌کنم.

بعد از المپيك البته ناكامي‌هاي تكواندو ادامه داشت!

متاسفانه بعد از المپيك در مسابقات جام جهاني باكو و گرندپريكس شركت كرديم كه در هر دو تورنمنت نتايج خوبي به دست نيامد. ما با مقانلو 6 هفته تمرین کردیم و بعد به باکو اعزام شدیم. مسابقاتي كه واقعا در آن افتضاح كار كرديم. همه بچه ها در ابتداي مبارزات خود با حريفان روحيه خوبي نداشتند و انگار خود را براي باختن آماده كرده بودند! در گرندپریكس نیز خوب نبودیم. به جز سجاد مرداني كه موفق به كسب مدال طلا شد ،همه بد بوديم و يكي پس از ديگري حذف شديم. در‌كل روزهاي بدي به تكواندوي ايران گذشت كه اميدوارم ديگر تكرار نشود.

حالا با تغيير در كادر فني و حضور مهدي‌بي‌باك به عنوان سرمربي، فكر مي‌كنيد شرايط چگونه پيش برود؟

در بين نفراتي كه نام‌شان به عنوان سرمربي تيم‌ملي‌ايران مطرح مي‌شد، بي‌شك مهدي بي‌باك، بهترين گزينه بود. من هميشه مهدي بي‌باك را الگوي خودم مي‌دانستم و او هميشه ورزشكار محبوب من بود. حضور او روي نيمكت سرمربي‌گري ايران، بهترين اتفاق ممكن براي تكواندو ايران است. اميدوارم همه چيز در ادامه هم خوب پيش برود.

برنامه‌هاي تو براي ادامه راه تكواندو چيست؟

من اهداف بزرگي در سر دارم. هر ورزشكاري با اميد و هدف زنده است. من نیز مانند همه از امروز به المپيك بعدي فكر مي‌كنم و در تلاش هستم در تمام تورنمنت‌هاي پيش رو عالي نتيجه بگيرم. روزهاي تلخ گذشته بايد براي من تنها تجربه باشد و بس.

تمرينات شما آغاز شده است. همه چيز خوب پيش مي‌رود؟

خوشبختانه همه چيز خوب است. دو روز است كه تمرينات خود را آغاز كرده‌ايم تا خود را براي مسابقات قهرماني جهان كه تير ماه 96 در كشور كره‌جنوبي برگزار مي‌شود، آماده كنيم. البته پيش از اين مسابقات قرار است در تورنمنت‌هايي نیز شركت كنيم تا با قدرت در مسابقات جهان حضور پيدا كنيم. تك تك نفرات تيم‌ملي با انگيزه هستند كه اتفاقات بد رخ داده در چند ماه اخير را جبران كنند.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.