انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle بوکتاب قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
سرزمين
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
گردشي از زادگاه فردوسي تا ماسوله مشهد
مخالفت تشکل‌هاي مسئول با طرح گردشگري آشوراده
خنج بر چهره ميراث
شهر «دقیانوس» در خطر ویرانی
گردشگری بازاري ناکام در ایران
مسجد، تلفيق مهر ازي اير اني و اسلامي
روزگار تلخ غار باستانی بهشهر
سونامی خشکسالی و تهديد امنيت غذايي
زاگرس محمل نهفته «بيلندانا » ياجشن سده در كردستان
مسئولیت نم‌زده، بلای جان گنبد قابوس!
گزارش لغو یک جشن
خشكسالي در مديريت منابع آب
میدان هشت گنبد، زیر سایه پاساژها
تالاب‌ها در کشاکش بهره برداری و مصرف
عطش هامون
تهرانگردي در عمارت‌هاي تاريخي
دیجیتال مارکتینگ، راه پیشرفت ایران در حوزه گردشگری سلامت
تهران، محصور در فروچاله‌ها
آشوب در آشوراده
بازارهای جذاب گردشگری شهری
انتقال‌ رانتی آب
چالش های طراحی مبلمان شهری
برای نجات نقش جهان، تعارف‌ها را کنار بگذارید
گلستان در برزخ
رشد سدها بدون نظارت
از سرو ابر كوه تا قديمي‌ترين چنار تهر ان
جولان غول خشكسالي
حریم درجه یک نقش جهان اصفهان با خاک يكسان مي‌شود
گردشگري، فرصتي كه ناديده گرفته مي‌شود
جزييات وام 20ميليوني گردشگري
نفس پايتخت به شماره افتاده است
خاک سست
شیرابه، بلای جان ماهی های شمال
میر اث پارسه؛ نماد پیشکش داد و مهر به جهانیان
بازار داغ گردشگري در زمستان
روياي ديرينه تحقق حساب اقماری
تبر بر ريشه ‌ريه‌هاي تنفسي ايران
تکرار سرنوشت کارون در «تجن»
گوردخمه های همدان زیر تیغ جویندگان گنج
حفاظت پیشگیرانه، بهترین درمان برای موزه‌هاست
روستاگردي؛ كليد مهاجرت معكوس
گردشگري؛ معدن ارزي كه نمي‌بينيم
سونامي خطر با خشكي گاوخوني
ميراث عليه ميراث جهاني شوشتر
بلعیدن یک شهر به بهانه طرح توسعه دانشگاه
رازهاي آتشكده چك‌چك
شهرهاي ماشين‌محور بلاي جان شهروندان
خطر نابودي در كمين اقليم كشور
استمداد از رهبري براي نجات خليج فارس
گره پالایشگاه بر محیط‌زیست شهر ری
بیشتر
کد خبر: 84531 | تاریخ : ۱۳۹۷/۵/۱۶ - 15:14
آخرین وضعیت پرونده فعالان محیط زیستی بازداشتی
در نشست رئیس سازمان محیط زیست مطرح شد

آخرین وضعیت پرونده فعالان محیط زیستی بازداشتی

قوه قضاییه اعلام می‌کند که این موضوع به ما ربطی ندارد اما ما به عنوان شهروند حق دادخواهی در این زمینه داریم ضمن اینکه بلاتکلیفی این پرونده سمن‌های محیط زیستی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

قانون- رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه امیدواریم تا پایان تابستان پرونده فعالان محیط زیستی بازداشت شده تعیین تکلیف شود، گفت: قوه قضاییه اعلام می‌کند که این موضوع به ما ربطی ندارد اما ما به عنوان شهروند حق دادخواهی در این زمینه داریم ضمن اینکه بلاتکلیفی این پرونده سمن‌های محیط زیستی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش قانون به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری در نشست خبری که امروز به مناسبت روز خبرنگار در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، در پاسخ به پرسشی در مورد سرنوشت فعالان محیط زیستی بازداشت شده اظهار کرد: کمیته چهار نفره دولت متشکل از وزیر کشور، وزیر اطلاعات، وزیر دادگستری و معاون حقوقی رئیس جمهور برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است و این موضوع را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: وزیر اطلاعات در مجلس و دولت اعلام کرد که دلیلی برای جاسوس دانستن فعالان محیط زیستی بازداشت شده وجود ندارد اما قوه قضاییه می‌گوید من این موضوع را تشخیص می‌دهم که مقصر کیست و به شما ربطی ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: خانواده‌های فعالان محیط زیستی بازداشت شده درخواست کرده‌اند که دادگاه فرزندانشان به صورت علنی برگزار شود. شواهد حاکی از آن است که وضعیت بازداشتی‌ها نسبت به چند ماه پیش تغییر کرده و بهتر است.

کلانتری تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به طور مستقل اجازه پیگیری پرونده فعالان محیط زیست بازداشت شده را ندارد و دولت در قالب کمیته چهار نفره آن را دنبال می‌کند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: هر چه زودتر باید وضعیت فعالان محیط زیستی بازداشت شده روشن شود چون هم بازداشت شدگان و هم کل سمن‌های محیط زیستی کشور بلاتکلیف مانده‌اند و نمی‌دانند آیا فعالیت در حوزه محیط زیست جرم است یا خیر؟

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: امیدواریم با تلاش و شفافیت خبرنگاران جامعه در مورد مسائل مختلف کشور قضاوت درستی انجام دهند.

کلانتری همچنین ضمن تسلیت به خانواده محیط بان شهید علی خواجویی که روز گذشته در استان کرمان به شهادت رسید، گفت: روز گذشته حدود ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه این محیط بان به‌طور ناجوانمردانه‌ای  هدف شلیک گلوله شکارچیان غیرمجاز در قله‌های کوه قرار گرفت و پیکر این شهید را ساعت ۲۴ از کوه پایین آوردند.
نمایندگان مجلس لایحه حمایت از محیط بانان را تصویب کنند

معاون رئیس جمهور در زمینه ضرورت حمایت قضایی از محیط بانان گفت: از نمایندگان مجلس و رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنم که لایحه حمایت از محیط بانان را که بیش از یک سال است که در کمیسیون‌های مجلس در حال رفت و آمد است به تصویب برسانند. این لایحه می‌تواند از محیط بانان که جان بر کف هستند در انجام وظیفه حمایت کند.
برخی دستگاه‌ها بهانه‌گیری می‌کنند

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه نشست با اشاره به اینکه از یک سال پیش شاهد آن هستیم که مشکلات عمده‌ای در کشور در بخش توسعه وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه در برخی موارد که دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند به وظایف خود عمل کنند بهانه محیط زیست را می‌آورند. از ابتدای فعالیت در سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس دستور رئیس جمهور موظف شدیم که طی فرصت شش ماهه کلیه طرح‌های توسعه‌ای که به دست محیط زیست رسیده بود را ارزیابی و بررسی کنیم تا طرح‌ها و پروژه‌ها تعیین تکلیف شود.
بررسی بیش از ۲۶۳ طرح طی شش ماه

کلانتری با بیان اینکه با تلاش شبانه‌روزی سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه معاونت محیط زیست انسانی در بازه شش ماهه بیش از ۲۶۳ طرح مورد بررسی قرار گرفت، گفت: از این تعداد ۹ مورد مردود اعلام شدند و ۸۰ طرح به دستگاه‌ها ابلاغ شد. در این طرح‌ها ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی و ۶۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی وجود دارد همچنین با اجرای این طرح‌ها ۱۷۰ هزار نفر مشغول به کار می‌شوند. به همین علت از دستگاه‌ها درخواست کردیم که با هدف کمک به اشتغال و تولید ملی طرح‌هایی را که مجوز ارزیابی زیست محیطی دریافت کرده‌اند را شروع کنند.

احتمال عمدی بودن حریق هورالعظیم

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به محدودیت‌های اقتصادی ناشی از تحریم تصریح کرد: وزارت صنعت هم به بن بست تحریم خورده است و برای ورود تکنولوژی دچار مشکل شده است. آئین‌نامه اجرایی قانون هوای پاک که برای بررسی در دولت ارسال کردیم حدود دو ماه پیش در دولت مطرح شد و وزیر صنعت اعلام کرد که با توجه به شرایط تحریم نمی‌توانیم به تعهدات خود عمل کنیم.

وی ادامه داد: وزارت صنعت اعلام می‌کند که با تحریم‌ها روبرو شده‌ایم و نمی‌توانیم آئین‌نامه‌های قانون هوای پاک را اجرا کنیم. این موضوع در کمیسیون دولت در حال بررسی است و با توجه به تحریم‌ها باید در برخی موارد تجدید نظر شود.

کلانتری در ادامه با اشاره به اینکه شهروندان ایران روز به روز به اهمیت محیط زیست پی می‌برند، گفت: باید هم از مردم و هم از سمن‌ها تشکر کنم که در شهرهای مختلف در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کنند. با توجه به خشکسالی‌های اخیر در کشور، حیات وحش در زیستگاه‌ها با کمبود آب مواجه‌اند و در برخی موارد وارد روستاها می‌شوند و خوشبختانه مردم به جای شکار آنها را حمایت می‌کنند که همین نشانه افزایش آگاهی جامعه نسبت به حفظ محیط زیست است.
نارسایی‌های زیادی در حوزه محیط زیست داریم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه نارسایی‌های زیادی در حوزه محیط زیست داریم اینطور نیست که محیط زیست کشور در شرایط ایده‌آل باشد و تا داشتن محیط زیست امن خیلی فاصله داریم. گفت: در این میان تهدیدهای خارجی نیز ما را با مشکلاتی روبرو کرده است.

کلانتری با اشاره به سفر اخیر خود به استان خوزستان و بازدید از تالاب هورالعظیم گفت: آتش سوزی‌های هورالعظیم در ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری از خاک ایران اتفاق افتاده و آن سوی هورالعظیم که در خاک عراق قرار دارد هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یک سوم هورالعظیم در خاک ایران و دو سوم آن در خاک عراق است، گفت: در هورالعظیم مربوط به عراق اثری از آتش سوزی وجود ندارد برای همین مرزبانی کشور این گمانه را مطرح می‌کند که ممکن است آتش سوزی‌ها به طور عمدی اتفاق افتاده باشد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دیروز با وزیر محیط زیست عراق در مورد آتش سوزی هورالعظیم صحبت تلفنی داشتم، گفت: او هنوز در جریان قضایای مربوط به آتش سوزی نبود و درخواست کردم که در این زمینه با همکاری داشته باشد همچنین قرار شده سفری هم به تهران بکند.

کلانتری ادامه داد: در مساحت ۷۵ کیلومتری هورالعظیم عجیب است که آتش‌سوزی در ۱۰ کیلومتری حاشیه مرزی ایران اتفاق بیفتد بنابراین ما در حوزه محیط زیست علاوه بر مشکلات داخلی مشکلات خارجی مشابه این را هم داریم که حتما وزارتخارجه در این موضوع ورود کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گرد و غبارهای خارجی تصریح کرد: غرب و شرق کشور ما همچنان دچار گرد و غبار با منشأ خارجی است. در شرایط حاضر مردم سیستان و بلوچستان با گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کنند و متاسفانه تنها کاری که می‌توانیم بکنیم احساس همدردی است چون آبی در رودخانه نیست و آبی هم وارد کشور نمی‌شود. هر سال در این مقطع یک میلیارد متر مکعب آب وارد کشور می‌شد اما تا کنون تنها ۱۰ میلیون متر مکعب آب وارد کشور شده است.

کلانتری با اشاره به اینکه باید در سیاست‌های‌مان در حوزه سیستان و بلوچستان تجدید نظر کنیم گفت: باید بدانیم که در این منطقه حفظ کشاورزی اولویت است یا حفظ محیط زیست و مهار گرد و غبار به‌طور قطع باید اشتغال جایگزین در این مناطق مد نظر قرار گیرد.
مجلس در زمینه مدیریت پسماند دست ما را بست

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به وضعیت بد مدیریت پسماند در کشور به‌ویژه در استان‌های شمالی ضمن انتقاد از مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت پسماند اولویت دولت آقای روحانی بود اما مجلس در این زمینه دست ما را بست چون قرار بود ۱.۳ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به مدیریت پسماند کشور با اولویت استان‌های شمالی از طریق وزارت کشور سرمایه گذاری شود.

وی با تاکید بر اینکه در مدیریت پسماند با مشکلات متعددی مواجه هستیم،اظهارکرد: آلودگی‌های زیستی ناشی از پسماند یکی از خطرات جدی برای استان‌های شمالی است و آب رودخانه‌ها را نیز تهدید می‌کند. جای مناسبی برای دفن پسماند در استان‌های شمالی وجود ندارد. با این حال قرار شد در بودجه پیشنهادی سال آینده به این موضوع توجه شود و مشکل برطرف شود.
تمرکز شدید در سازمان حفاظت محیط زیست در دستگاه‌های نظامی هم نبود

کلانتری با بیان اینکه درون سازمان حفاظت محیط زیست مشکلات متعددی داریم، گفت: متاسفانه این سازمان به‌شدت متمرکز عمل می‌کرد و ابتدایی‌ترین تصمیمات نیز نیاز به تایید ستاد مرکزی در تهران داشت و به طور کلی تمرکز عجیب و غریبی در تصمیم گیری‌ها ایجاد شده بود؛ تمرکزی که حتی مشابه آن در دستگاه‌های نظامی نیز دیده نمی‌شد.

وی تاکید کرد: این معضل را از طریق تفویض اختیارات به مدیران کل محیط زیست استان‌ها حل کردیم و بیش از ۹۵ درصد اختیارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مدیران استانی محول شد بنابراین در شرایط حاضر مدیران استانی برای تصمیم گیری‌ها نیازی به مراجعه به ستاد مرکزی ندارند مگر در پروژه‌های حساس ملی.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد:‌ در حال حاضر ادارات محیط زیست استان‌ها اختیارات کاملی برای تصمیم گیری دارند و نیازی به مراجعه به تهران نیست. هر چند که این موضوع باعث ناراحتی برخی مدیران شده باشد.

کلانتری در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد ساز و کار پایش و نظارت بر عملکرد مدیران استانی محیط زیست و آسیب‌های احتمالی ناشی از تفویض اختیارات گفت: استان‌ها بیشتر از ستاد مرکزی تحت نظارت قرار دارند چون بازرسی کل کشور، دادستانی و سایر بخش‌ها بر محیط زیست استان‌ها نظارت می‌کند و احتمال تخلف در استان‌ها پایین‌تر از تهران است. ضمن اینکه با کم شدن حجم کاری مدیران ستاد مرکزی، این مدیران می‌توانند به استان‌ها سر بزنند.
تفویض اختیارات مدیران کل محیط زیست را پاسخگو می‌کند

وی ادامه داد: تفویض اختیارات به مدیران کل استانی نوعی ضرورت پاسخگویی در آنان ایجاد می‌کند چون تا پیش از این مدیران استانی نسبت به موضوعات مختلف پاسخگو نبودند اما الان به دلیل اختیاراتی که دارند مجبور به پاسخگویی هستند.

وی افزود: برخی مدیران به طرح تفویض اختیارات به مدیران کل استانی معترض شدند چون اختیارات آنها کمتر شده است. این موضوع خیلی اهمیتی ندارد چون سیاست عدم تمرکز، سیاست اصلی دولت است و در سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید اجرایی شود.
شبکه پیچیده ایجاد شده در محیط زیست استان تهران باید بشکند

کلانتری در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در مورد دلیل تخلیه یکی از پاسگاه‌های محیط بانی منطقه شمیرانات و واگذاری آن به رئیس اداره این منطقه گفت: استان تهران در این زمینه وضعیت پیچیده‌ای دارد. متاسفانه برخی افراد از دماوند جایگاه گرفتند و بر محیط زیست تهران حاکمیت پیدا کردند. مدیرکل استان تهران را حمایت می‌کنم تا این موضوع را سر و سامانی دهد.

وی ادامه داد:‌ شبکه پیچیده ایجاد شده در تهران باید بشکند. جالب است که این شبکه توانسته با خارج از سازمان حفاظت محیط زیست نیز ارتباط برقرار و منویات برخی سازمان‌های دیگر را هم پیاده کنند. حتما این موضوع را پیگیری می‌کنم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه تالاب‌های کشور حال و روز خوشی ندارند، گفت: بسیاری از تالاب‌ها یا از بین رفته‌اند یا در آستانه نابودی هستند و بیشتر تالاب‌ها در انتهای حوضه آبریز قرار دارند و همین موضوع تاثیر زیادی بر خشکی تالاب‌ها گذاشته است همچنین خشکسالی‌ها، خشکی رودخانه‌ها، برداشت بیش از حد آب توسط بخش کشاورزی، بی‌توجهی به حق‌آبه تالاب‌ها، این اکوسیستم‌ها را در وضعیت نامساعدی قرار داده است.

کلانتری با اشاره به اینکه برای احیای تالاب‌ها نیاز به صرفه جویی در مصرف آب داریم،اظهارکرد: وزارت نیرو باید سهم زیست محیطی را در کنار آب شرب قرار دهد و تامین حق ‌آبه‌های محیط زیستی را جلوتر از آب مورد نیاز برای صنعت و کشاورزی ببیند. خسارات ناشی از خشکی تالاب‌ها را هم مردم و هم دولتمردان پرداخت می‌کنند به طوری‌که در حال حاضر برای احیای تالاب منصوری در جنوب شرق اهواز باید صدها میلیارد تومان خرج شود.
خشکی تالاب‌ها شهرها را در معرض خطر قرار داده است

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه خشکی تالاب‌ها شهرها را در معرض خطر قرار داده است تصریح کرد: خوشبختانه آب شرب مورد نیاز خوزستان تامین شد اما مشکلات زیست‌محیطی این منطقه همچنان باقی است. برای مهار گرد و غبار خوزستان ۳۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ تنها بخش کمی از گرد و غبار این منطقه را مهار خواهد شد.

کلانتری با اشاره به اینکه باید خسارات ناشی از محیط زیست را در زمینه تولید و توسعه در نظر بگیریم، گفت: کل درآمد کشاورزی استان خوزستان ۱.۵ میلیارد تومان است این در حالیست که خسارات زیست محیطی در این منطقه ده‌ها میلیارد دلار می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه به تدریج دولتمردان به اهمیت محیط زیست پی‌می‌برند، گفت: در راستای یک استراتژی باید حرکت کنیم. در سازمان حفاظت محیط زیست توسعه پایدار برای ما یک استراتژی است اما واضح است که این سازمان کمبود نیروی انسانی متخصص دارد و تلاش می‌کنیم که این کمبودها را از طریق همکاری با بخش‌های دانشگاهی رفع کنیم.
سازمان حفاظت محیط زیست به ۱۵۰ نوع تخصص نیاز دارد

کلانتری با اشاره به استخدام در سازمان محیط زیست گفت: بر اساس گزارش‌های مجموعه‌های تخصصی این سازمان به ۹۰۰ متخصص در بیش از ۱۵۰ نوع تخصص نیاز دارد اما تنها می‌توانیم ۲۰۰ نفر را استخدام کنیم. سازمان محیط زیست به انواع رشته‌ها از جمله مهندسی برق، شیمی، پتروشیمی، آمار، جانورشناسی، محیط زیست و ... نیاز دارد.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به کمبود نیروی محیط بان اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۰۰ محیط بان داریم این در حالیست که نیاز سازمان حفاظت محیط زیست ۶۵۰۰ محیط بان است. سعی می‌کنیم به تدریج کمبود نیروی محیط بان را جبران کنیم.
افزایش ۲۰ درصدی دستمزد محیط بانان

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ پرسنلی دستگاه فقیری به حساب می‌آید، گفت: محیط زیست جزء دو دستگاه آخر دولت در زمینه دریافت حقوق و مزایا است بنابراین تلاش کردیم این موضوع را تا حدی جبران کنیم. امسال وضعیت حقوقی پرسنل محیط زیست اندکی بهتر شده است. دستمزد محیط بانان ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. اگرچه دولت مشکلات مالی دارد اما باید بدانیم که محیط زیست جزء سازمان‌های کوچک دولت است و صرفا سه در هزار بودجه دولت در بخش محیط زیست هزینه می شود.
کاهش چشمگیر آلودگی هوا به شرط نوسازی ناوگان حمل و نقل

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به وضعیت بد کشور در زمینه آلودگی هوا اظهار کرد:‌ سعی می‌کنیم در فصل سرما آلودگی هوا در کلانشهرها نسبت به سال‌های گذشته کمتر شود البته کاهش چشمگیر آلودگی هوا در کلانشهرها نیاز به نوسازی ناوگان حمل و نقل و توزیع سوخت استاندارد دارد. در پاییز و زمستان سال جاری سیاست‌های بازدارنده را در تهران و برخی کلانشهرها اجرایی خواهیم کرد.
کامیون‌های جنگ جهانی دوم از چرخه مصرف خارج می‌شوند

کلانتری افزود: وزارت نفت نیز قول داد که گازوئیل استاندارد را در کلانشهرها توزیع کند همچنین قرار است۷۰ هزار کامیون جدید وارد چرخه مصرف شود. این طرح کمک می‌کند تا کامیون‌های قدیمی که متعلق به دوره جنگ جهانی دوم و سال‌ ۱۹۴۵ است حذف شوند. افزون بر این در فصل سرما به منظور کاهش آلودگی هوا با همکاری پلیس از تردد وسایل آلاینده جلوگیری خواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به افزایش شاخص آلاینده ازن در تهران در روزهای ابتدایی تابستان امسال گفت: در سه روز اول تیر هوای تهران بسیار گرم بود که به دنبال آن شاخص ازن افزایش یافت. افزایش بیش از حد درجه حرارت و ترافیک سنگین در بالا رفتن شاخص ازن تاثیرگذار است.

کلانتری با اشاره به اینکه امسال تابستان شاخص ازن به بالای ۱۵۰ رسید، گفت: ۱۲ منطقه از مناطق تهران ترافیک ایستا دارند که همین موضوع در روزهای گرم که دمای هوا به بالای ۴۱ درجه می‌رسد تاثیر زیادی بر تولید ازن دارد. این آلاینده سمی و به شدت خطرناک است بنابراین مردم باید بدانند که ترافیک سنگین در زمستان و تابستان چه لطماتی برای آنان می‌زند.
علل افزایش درگیری محیط بانان و متخلفان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد دلیل افزایش درگیری بین محیط بانان و متخلفان با اشاره به ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی برای محیط بانان اظهار کرد: متاسفانه محیط بانان بدون آموزش‌های حرفه‌ای استخدام شده‌اند بنابراین محیط بانی داریم که شاید ۱۰ سال سابقه داشته باشد اما سه ماه هم آموزش ندیده باشد در حالی‌که محیط بانان باید با مسائل مختلف اجتماعی و فنی آشنا شوند و دوره‌های مربوط به این مسائل را طی کنند.

کلانتری با اشاره به اینکه محیط بانان باید در حوزه‌های مختلف جانوری، گیاهی، نظامی و انتظامی آموزش‌های حرفه‌ای ببینند، گفت: ممکن است یک دلیل افزایش درگیری محیط بانان و شکارچیان به مسائل آموزشی محیط بانان مرتبط باشد. شاید هم مسائل اقتصادی بر افزایش درگیری‌ها اثرگذار باشد چون کسی که برای کسب درآمد حاضر به حمل و قاچاق مواد مخدر است می‌تواند با شکار غیرمجاز و فروش گوشت آن درآمدی کسب کند البته این موضوع شاید دلیل مهمی نباشد.

وی با تاکید بر اینکه نباید محیط بانان بدون آموزش راهی ماموریت شوند، گفت: دانشکده محیط بانی فرصت مناسبی برای برگزاری دوره‌های آموزشی محیط بانی است. با وزارت علوم وارد گفت‌وگو شده‌ایم تا بتوانیم دانشکده محیط زیست را به دانشکده تربیت محیط بان تبدیل کنیم. از سال آینده در این دانشکده برای محیط بانان دوره‌های دو یا چهار ساله برگزار می‌شود تا محیط بانان بعد از گذراندن این دوره‌ها راهی محل خدمت خود شوند.
ایران جزو برترین‌های دنیا در فرسایش خاک است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد فرسایش خاک در ایران اظهارکرد: ایران جزو برترین‌های دنیا در فرسایش خاک است. سیاست‌های غلط در حوزه خودکفایی و تولید گوشت و کشت در همه زمین‌های در اختیار باعث فرسایش خاک شده است. علاوه بر فرسایش فیزیکی خاک آلودگی‌های شیمیایی ناشی از کودهای مصرفی، آب‌های آلوده حاوی فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی آلی مضر باعث شده که خاک آلوده شود.
برابری هزینه تخریبی گوشت قرمز با ارزش تولیدی آن

کلانتری تاکید کرد: بخش عمده فرسایش خاک ناشی از عوامل انسانی و سوءاستفاده از منابع طبیعی است. شاید خودکفایی در تولید گوشت برای وزارت جهاد کشاورزی افتخار باشد اما هزینه‌های تخریبی آن صد برابر ارزش تولیدی آن است. واردات گوشت می‌تواند مسیری برای تامین آب و خاک این کشور باشد.
تاثیر تحریم‌ها برتامین سوخت

وی در پاسخ به پرسشی در مورد تاثیر تحریم‌ها بر تامین سوخت کشور گفت: اثر تحریم در محیط زیست بسیار گسترده‌تر از این خواهد بود. همانطور که وزیر صنعت که آئین‌نامه قانون هوای پاک را امضا کرده بود اعلام می‌کند که به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند موتورهای مورد نیاز را وارد کند،در مورد سوخت نیز خوشبختانه با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که ۳۰ درصد تولید کشور را بر عهده دارد وضعیت نسبت به گذشته تغییر کرده است. این پالایشگاه می‌تواند بنزین و گازوئیل استاندارد تولید کند.
اجازه استفاده از سوخت غیراستاندارد را نمی‌دهیم

معاون رئیس جمهور تایید کرد: مطمئن باشید که رئیس جمهور اجازه نمی‌دهد که نفت تبدیل به بنزین شود و اگر لازم شود از شهروندان درخواست می‌کنیم که پیاده بروند اما نمی‌گذاریم از سوخت غیر استاندارد استفاده کنند.

کلانتری در پاسخ به پرسشی در مورد سرنوشت توافقنامه پاریس اظهار کرد: ایران به چهاردرصد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ متعهد شده است. همچنین ۸ درصد دیگر را منوط به لغو تحریم‌ها کرده است. این تعهدات، تعهدات سختی نیست. این موضوع را به رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفته‌ام.
کاهش هفت درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای با مهار فلرها

وی ادامه داد: وزارت نفت دنبال آن است که فلرهای نفتی و گازی خود را مهار کند. اگر این اتفاق بیفتد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا هفت درصد صورت می‌گیرد بنابراین کنترل فلرها هم درآمد ارزی برای کشور دارد و هم اجرای تعهدات ما را تا دو برابر محقق می‌کند. تا کنون هم ایتالیا داوطلب شده که در زمینه فلرها در ایران مشارکت داشته باشد.
برای اجرای تعهدات خود به توافقنامه پاریس نگرانی نداریم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در توافقنامه پاریس از نظر اجرایی مشکلی نداریم، گفت: تا سه یا چهار سال آینده فلرهای نفتی و گازی کشور مدیریت و تبدیل به میعانات می‌شود. پس نگرانی در مورد اجرای تعهدات توافقنامه پاریس وجود ندارد.

کلانتری همچنین در مورد دفتر تغییر اقلیم سازمان محیط زیست اظهار کرد: این دفتر کمبود نیروی انسانی دارد. جالب است که در زمینه تغییر اقلیم حتی یک متخصص در سازمان حفاظت محیط زیست وجود ندارد و مجبوریم از دانشگاه‌ها در این حوزه کمک بگیریم.
استحصال آب ژرف توجیه اقتصادی ندارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد آب‌های ژرف و رویکرد این سازمان نسبت به این موضوع گفت: از نظر ما تحقیقات در این زمینه هیچ ایرادی ندارد و این موضوع باید به لحاظ اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. آبهای ژرف از نظر اقتصادی باید مورد بررسی قرار بگیرد اما من تاکید می‌کنم که توجیه اقتصادی ندارد.

کلانتری با اشاره به اینکه در شرایط حاضر استحصال آب از عمق ۵۰۰ متر توجیه اقتصادی ندارد، گفت: اگر استحصال آب ژرف توجیه اقتصادی داشته باشد و آب فسیلی نباشد ما حرفی نداریم اما واضح است که این مسیر نه برای کشاورزی و نه حتی برای شرب صرفه اقتصادی ندارد. علت طرح این موضوع هم آن است که شاید برخی نماینده‌ها دنبال رای هستند.

وی تاکید کرد: از لحاظ عملیاتی آب ژرف دردی از کشور دوا نخواهد کرد. قطعا شیرین سازی آب از آب ژرف ارزانتر تمام می‌شود. واقعیت آن است که دولت به لحاظ مالی توان آن را ندارد که ۱۰ میلیارد تومان هزینه برای استحصال دو لیتر آب بکند. متاسفانه پیمانکارانی که در دوره‌ای کار سدسازی انجام می‌دادند در شرایط حاضر دنبال راه‌های جایگزین برای کسب درآمد هستند. برای همین هم چنین ایده‌هایی هم مطرح می‌شود.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.