انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle بوکتاب قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
کد خبر: ۹۳۸۳۶ | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ - شماره: 1108
آمارهاي مصرف مواد مخدر در كشور هراس انگيز است

«گل بازي» در مدارس!

گل، گل، گل... مواد مخدر گل از همه سنين قرباني مي‌گيرد و آن‌قدرسن مصرفش پايين آمده كه در مدارس نيز شيوع مصرف جدي پيدا كرده است.

اخبار رسمي كه ديروز سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور از وضعيت مصرف مخدردر در كشور و از جمله «گل» داد، هراس‌آور بود و مشخص نيست با وجود همه برخوردهايي كه در اين زمينه مي‌شود، بازهم مخدرها به راحتي در دسترس همگان قرار دارد. پرويز افشار كه ديروز در جمع خبرنگاران سخن مي‌‌گفت، درباره سن شروع مصرف مواد مخدر گفت: درمجموع میانگین سن مصرف مواد مخدر تغییر نکرده است اما اطلاعاتی داریم که نشان می دهد در جمعیت دانش‌آموزی، افراد در سن 15، 16 و 17 سالگی شروع به مصرف گل می‌کنند و مصرف گل در سنین پایین‌تر شروع می‌شود. مصرف شیشه در کشور به شدت پایین آمده و اکنون گل، دومین ماده مصرفی شده است. دسترسی به گل راحت تر شده و برخی بذر دارای شاهدانه های بالا را سعی می‌کنند از خارج وارد کرده و در محیط‌هایی چون پاسیو و گلخانه بکارند. از سوی دیگر تبلیغات اغواکننده در سایت ها زیاد است. سال قبل 24 سایت درباره گل را به ناجا معرفی کردیم که سرشاخه آن ها جوانی26 ساله بود.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه دو درصد جامعه دانش آموزی در مقطع دوم متوسطه تجربه حداقل یک بار مصرف مواد مخدر را داشته‌اند، گفت: البته این آمار به هیچ عنوان به معنای معتادی دانش آموز نیست و بسیاری از آن‌ها تنها یکبار مصرف مواد را تجربه کرده‌اند.توانمندسازی دانش آموزان در مقطع متوسطه را از سال 94 شروع کردیم و قصد داریم آن را به دوره متوسطه اول و ابتدایی نیز تسری دهیم. همچنین درسنامه‌ای تدوین شده بود که قرار بود یک میلیون نسخه از آن چاپ و توزیع شود که بر اساس آخرین آمارها در هشت ماهه امسال 230 هزار نسخه از این درسنامه در مدارس توزیع شده است.

وی به غربالگری جمعیت دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: برنامه غربالگری جمعیت دانش آموزی و شناسایی و درمان گروه‌های در معرض خطر نیز انجام می‌شود. درباره قرص‌های ترامادول و ریتالین نیز باید گفت که مصرف این قرص‌ها در جمعیت دانشجویی نسبت به سال 95 افزایش زیادی نداشته است.سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سایت‌هایی اعلام می‌شد که گل وابستگی ندارد و این تبلیغات اغواكننده بود، گفت: قطعا گل اعتیاد آور است اما میزان اعتیادآوری‌اش مانند شیشه فوری نیست و تفننی مصرف می‌شود.وی آمار مرگ و میر ناشی از مواد مخدر را نیز اعلام کرد و گفت: میزان مرگ و میرها در سال 92، 2957 مورد در سال 93، 2986 مورد در سال 94، 3003 مورد و در سال 95، 3190 مورد بوده است. همچنین در هشت ماهه اول سال 96 ،مجموع مرگ‌ومیر ناشی از مواد مخدر 1988 مورد بوده که نسبت به هشت‌ماهه اول سال گذشته که 2106 مورد بوده، کاهش 5.6 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش کشفیات دریایی مواد مخدر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مجموع کشفیات 9ماهه امسال 616 تن بوده که 14.5 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، اظهار کرد: امسال سال بدی نسبت به رشد تولید مواد مخدر در کشور همجوار بوده و آمار 4600 تن تولید در افغانستان به 9000 تن رسیده و 90 درصد رشد یافته است.میزان کشفیات تریاک در 9 ماهه اول 498.5 تن بوده که رشد 17.4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. کشفیات حشیش 82.5 تن بوده که سه درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. میزان کشفیات هرويین 18.5 تن بوده که 20 درصد رشد نسبت به سال قبل دارد. همچنین کشفیات مورفین 12 تن با رشد 44 درصدی و کشفیات شیشه 1732 کیلوگرم با رشد 23.9 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهدیم. افشار با بیان اینکه در مجموع آمار کشفیات 9 ماهه اول امسال 14.5 درصد رشد دارد، گفت: سهم تریاک در کشفیات 81 درصد بوده و بالاترین جایگاه را دارد؛ این در حالی است که سهم شیشه 0.3 درصد است. 89 درصد کشفیات توسط ناجا، 9 درصد توسط وزارت اطلاعات‌ و مابقی توسط سایر دستگاه‌ها صورت گرفته است. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در 9 ماهه اول امسال 1273 مورد عملیات و درگیری داشتیم که 25 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، عنوان کرد: 1753 مورد باند متلاشی‌شده داشتیم که 12 درصد کاهش نسبت به سال قبل دارد. 106 کارگاه شیشه در این مدت منهدم شده، 9 شهید در راه مبارزه با مواد مخدر داشتیم و کشته های اشرار 64 نفر بود. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه درمجموع در 7516 مرکز درمان اعتیاد سرپایی دولتی و غیردولتی خدمت ارائه می کنیم، عنوان کرد: ارائه خدمات کاهش آسیب در 241 مركز گذری توسط 331 تیم سیار انجام شده و اکنون 77 مرکز سرپناه شبانه داریم. همچنین پذیرش و درمان 1182 نفر در مرکز میان مدت اقامتی ماده 15 صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد